کد خبر : 114291
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 13 سپتامبر 2016 - 13:52

تعیین طولانی‌ترین مرز دریایی ایران در دریای عمان/ نهایی شدن یکی از حساس‌ترین موافقتنامه‌های ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس

تعیین طولانی‌ترین مرز دریایی ایران در دریای عمان/ نهایی شدن یکی از حساس‌ترین موافقتنامه‌های ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس

معاون وزارت خارجه کشورمان از نهایی شدن یکی از حساسترین موافقتنامه های ایران با کشورهای همسایه حاشیه جنوبی خلیج فارس و تعیین طولانی ترین مرز دریایی ایران در دریای عمان خبر داد.

به گزارش شبستر خبر به نقل از ایرنا، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه از تعیین طولانی ترین مرز دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان خبرداد و گفت: نوآوری اساسی در موافقتنامه ایران و عمان مربوط به نحوه استفاده از منابع احتمالی هیدروکربن موجود در محدوده مرز دریایی است.

سید عباس عراقچی روز سه شنبه در یادداشتی نوشت: در حالی که برخی از کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه به تنش های موجود دامن زده و سعی در تخریب فضای سیاسی حاکم بر روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه دارند، برای نخستین بار بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و در یک تحول تاریخی یکی از مهم ترین و حساس ترین اسناد و موافقتنامه های ایران با کشورهای همسایه حاشیه جنوبی خلیج فارس نهایی شده و طولانی ترین مرز دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان تعیین شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: مذاکرات و گفت و گوهای مربوط به تعیین حدود بین کشورها همواره یکی از دشوارترین و پیچیده ترین مذاکرات در طول تاریخ بوده و حتی کشورهای متحد و هم پیمان نیز در خلال چنین مذاکراتی به اختلافات اساسی رسیده اند که عمدتاً به مراجع بین المللی حل و فصل اختلاف ارجاع شده یا با قدمت های طولانی لاینحل مانده است.

عراقچی ادامه داد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی عمان با توجه به روابط بسیار نزدیک خود و با تکیه بر اصول حسن نیت و حسن همجواری مذاکرات پیچیده و دشوار فنی و حقوقی مربوط به تعیین مرز دریایی خود را با موفقیت به انجام رسانده و گام بسیار مهمی را در تاریخچه روابط فیمابین و تعاملات منطقه ای برداشته اند.

به گفته وی، این گام مهم درخلال سفر هفته گذشته محمود بن فیصل البوسعیدی وزیر کشور پادشاهی عمان به تهران و دیدار با دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان تکمیل شده و اسناد تصویب موافقتنامه تعیین مرز دریایی بین دو کشور مبادله شد.

معاون وزیر امور خارجه به نتیجه رساندن مذاکرات سخت و دشوار حقوقی و فنی مربوط به تعیین طولانی ترین مرز دریایی را به عنوان اقدام مهم دیگری بعد از تجربه مذاکرات مربوط به برجام نشان دهنده عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و توسعه گسترده روابط و تعاملات با همه کشورها بخصوص کشورهای منطقه عنوان کرد.

عراقچی ادامه داد: این امر نشانه دیگری است بر حقانیت موضع اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه همه موضوعات منطقه ای توسط کشورهای منطقه و بدون حضور دیگر کشورها از طریق مذاکره و گفت و گو قابل تفاهم است.

وی تصریح کرد: نوآوری اساسی موافقتنامه تعیین مرز دریایی ایران و عمان در دریای عمان که حاصل گفت و گوهای فشرده و طولانی دوجانبه بوده است مربوط به نحوه استفاده از منابع احتمالی هیدروکربن موجود در محدوده مرز دریایی بین دو کشور است که صرفاً با توافق دو کشور امکانپذیر شده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل خاطرنشان کرد: این نوآوری که در چارچوب اصول و رویه های بین المللی مبنای توافق شده حکایت از عزم و اراده اساسی دو کشور برای گسترش مناسبات و ایجاد ثبات در منطقه داشته و یک الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه محسوب می گردد.

عراقچی، موافقتنامه مرزی با عمان را در سه سطح بین المللی، منطقه ای و داخلی حائز اهمیت دانست و گفت: در حالی که اختلافات مرزی بین بسیاری از کشورها در مناطق مختلف جهان تنش های مرزی بین این کشورها را به دنبال دارد، ایران و عمان توانسته اند از طریق مذاکره و گفت و گوهای دوجانبه به تعیین مرز دریایی خود مبادرت کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که برخی کشورها درمنطقه ما با کوبیدن بر طبل جنگ و دشمنی و ایران هراسی تلاش می کنند که چهره غیرقابل اعتماد از ایران به نمایش بگذارند، ایران و عمان در سایه تدابیر رهبران خود روابط بسیار ممتاز ومنحصر به فردی را تجربه می کنند و در بستر روابط بسیار خوب سیاسی دو کشور است که امکان دستیابی به توافقی این چنین مهم در تعیین مرز دریایی دو کشور دوست فراهم می گردد.

عراقچی همچنین گفت:در سطح داخلی به نتیجه رسیدن مذاکرات و امضای این موافقتنامه نمونه بارزی از همکاری و تعامل سازنده همه دستگاه های ذیربط، بخش های نظامی و غیر نظامی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.