کد خبر : 111451
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آگوست 2016 - 14:02

خطر زلزله آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند/همایش ملی درس‌هایی از زلزله در اهر برگزار شود

خطر زلزله آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند/همایش ملی درس‌هایی از زلزله در اهر برگزار شود

مدیرکل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هنوز اهر به ویژه ارسباران، تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی در معرض خطر زلزله قرار دارند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که هر ساله همایش ملی در قالب درس‌هایی از زلزله ارسباران در اهر برگزار شود.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، منوچهر شیبانی‌اصل در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی خوشبختانه در خصوص اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به ویژه در آموزش و باز آموزی‌های حرفه‌ای گام‌های موثری برداشته‌اند و امیدواریم تلاش‌های این سازمان در راستای انجام وظایف کنترل ساختمان تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اقدامات موثری در نظام مهندسی بلکه فراتر از وظایف سازمان نظام مهندسی در سطح ملی صورت گرفته است، ادامه داد: یکی از مهترین این بخش‌ها می‌توان اجرای آیین نامه کنترل نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و یکی دیگر از اقدامات دیگر که برای اولین بار در کشور به وقوع پیوسته تصویب نظام نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی مهندسان ساختمان بود، در آیین‌نامه اجرایی قانون که اصلاح شده بود مقرر شد تا وزارت راه و شهرسازی این نظام نامه را تدوین کند.

مدیرکل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه نظام نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی مهندسان ساختمان دارای سلسله اخلاقی است، گفت: از مهندسان انتظار داریم تا با رعایت و اجرای نظام نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی شاهد تحولی در نظام مهندسی ساختمان و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز به تبع ارائه خدمات حرفه‌ای مهندسان ساختمان باشیم.

شیبانی‌اصل ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و ارائه خدمات حرفه‌ای یکی از عوامل اعتماد بین مردم و مهندسان ساختمان دانست، افزود: تأثیر اخلاق حرفه‌ای بیشتر از هرگونه تاثیرات بیرونی دیگر بوده و نظام نامه اخلاق حرفه‌ای با توجه به مصوبه هیئت وزیران با چارچوب‌های انتظامی حمایت می‌شود و عدم رعایت آن در واقع تخلف محسوب شده و در شورای انتظامی نظام مهندسی قابل رسیدگی و صدور حکم انتظامی است.

رئیس دفتر امور مقررات ملی ساختمان ایران در روال آیین نامه کنترل ساختمان را یکی از اقدامات مؤثر نظام مهندسی عنوان کرد و بیان داشت: انتظار است تا این آیین نامه تا حدودی جای خالی قانون کنترل ساختمان را پر کند در حالی که اغلب کشورها از یکصد سال قبل دارای قانون کنترل ساختمان هستند که تأثیر قابل توجهی در ارتقاء کنترل ساخت و سازها را در این کشورها داشته ولی متاسفانه در ایران قانون جامعی به این صورت وجود ندارد اما دستوراتی که وجود دارد به صورت غیرسیستمی و غیرهمگن است.

وی گفت: در حال حاضر کنترل ساخت و ساز ساختمانی در کشور برای تصویب نهایی به صورت آیین‌نامه‌ای به هیئت وزیران ارسال می‌شود و امیدواریم در آینده فرصتی یابیم تا به صورت لایحه قانونی به هیئت دولت ارائه کنیم.

مدیرکل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: برخی‌ها در برابر آیین نامه کنترل ساختمان عکس‌العمل‌های تندی از خود نشان داده و مخالف کردند ناشی از عدم شناخت کافی آنها بود در واقع تدوین این پیش نویس بر اساس مطالعات سنگین شامل سیستم‌های کنترل ساختمان در کشورهای پیشرفته و همطراز با ایران، مطالعات قوانین جاری مؤثر در امر ساختمان در سطح کشور و همچنین استفاده از تجربیات قانون و آیین نامه‌های جاری به خصوص اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بوده که انجام شده است.

شیبانی‌اصل با تاکید بر اینکه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که از سال ۸۳ مصوب شده ولی متاسفانه در هیچ یک از استان‌های کشور به صورت کامل و جامع اجرایی نشده اما اغلب در قالب پراکنده و روش‌های متنوع عملیاتی شده است، اظهار کرد: چنین بازخورد اجرایی از مجموعه تصویب شده نشان‌گر شکست این مجموعه بوده و قابلیت اجرا ندارد بلکه بایستی بازنگری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها گفت: اعطای اعتبارنامه هیئت مدیره نظام کاردانی در مورد نظام کاردانی تأخیر ۴ ساله‌ای داشتیم که توانستیم به روال سابق هدایت کنیم و خوشبختانه انتخابات شورای مرکزی نظام کاردانی کشور نیز انجام شده و شروع به کار کردند، انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هم سال گذشته صورت گرفت و تمام تلاشمان این بود که مواضین قانون که در گذشته مورد اغماض قرار گرفته بود اکنون به صورت کامل اجرایی شود.

رئیس دفتر امور مقررات ملی ساختمان ایران بابیان اینکه مهرماه زمانی است که از آغاز به فعالیت هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها سپری می‌شود، ادامه داد: به زودی با نظر وزیر راه و شهرسازی و طبق آیین نامه اجرایی اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان برای دوره جدید معرفی می‌شوند.

مدیرکل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران حاضر با تاکید بر اینکه در جریان زلزله سال ۹۱ اهر، ورزقان و هریس علاوه بر تیم‌های نظام مهندسی آذربایجان شرقی بلکه از سایر استان‌ها نیز تیم‌های مطالعاتی و فنی به مناطق زلزله ارسباران اعزام شده بودند، گفت: از این نوع زلزله‌ها در مباحث علمی و حرفه‌ای درس آموزی می‌کنیم و پیشنهاد ما این است که هر ساله همایش ملی در قالب درس‌هایی از زلزله ارسباران در اهر برگزار شود تا هم یاد و خاطره جانباختگان گرامی داشته شود و هم یافته‌های جدید در این همایش ملی مطرح شود.

شیبانی با اشاره به اینکه هنوز شهرستان اهر به ویژه منطقه ارسباران، تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی در معرض خطر زلزله قرار دارند، افزود: شهرستان‌های آذربایجان شرقی بر روی کمربند زمین لرزه قرار گرفته‌اند که حتی شاید در بحث زلزله‌ها در معرض زمین لرزه‌های شدیدی نیز قرار گیرند در حالی که در دانش و فناوری‌های نوین دنیا، زلزله حادثه نیست بلکه ساخت و سازهای نامناسب باعث جانباختن انسان‌ها در زلزله می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از وظیفه رسانه‌ها را تبیین آسیب‌ها و تهدیدهای ساخت و ساز در حاشیه شهرهاست، گفت: حدود ۵۰ درصد حوادث کار در حوزه ساختمان بوده و ۵۰ درصد دیگر شامل همه حوزه‌ها می‌شود و برخی از آمار حوادث در پرونده‌های دادگستری‌ها ثبت نمی‌شود و برای کاهش این آمار حوادث نیازمند آگاهی دو طرفه است.

مدیرکل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه در ایران در بحث ایمنی سهل و ساده برخورد می‌شود و ایمنی جدی گرفته نمی‌شود و همین عدم توجه مشکل اصلی در کشور بوده و نیازمند آگاهی رسانی گسترده هستیم.

شیبانی‌اصل اظهار داشت: ایمنی ساختمان‌ها از دو جهت از جمله ایمنی در حین ساخت قابل توجه بوده که نیاز داریم تا ایمنی به طور صد درصد افزایش یابد به طوری که وزارت راه و شهرسازی وظیفه قانونی در ایمنی حین ساخت و ساز ندارد و این وظیفه بر دوش ۱۷ سازمان و نهاد گذاشته شده در حالی که در ایمنی ساخت و سازها ضعف‌هایی داریم که باید آنها را برطرف کنیم و تحقق آن هم بر سایه همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های مرتبط است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.