کد خبر : 111441
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آگوست 2016 - 12:46

قیمت آب و برق فعلا افزایش نمی‌یابد/ واردات آب منتفی شد

قیمت آب و برق فعلا افزایش نمی‌یابد/ واردات آب منتفی شد

وزیر نیرو گفت: افزایش قیمت آب و برق موضوع جدیدی نیست، اما پیشنهاد تازه ای در این باره به دولت ارائه نداده ایم.

به گزارش شبستر خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت درخصوص برنامه این وزارتخانه برای افزایش قیمت آب و برق،گفت: قیمت آب و برق در شرایط غیرپایداری قرار دارد و اثرات اجتماعی ناشی از تغییر آن در دولت مدنظر است.

وی تصریح کرد: میزان افزایش قیمت آب و برق در دولت یازدهم همواره کمتر از نرخ تورم بوده است.

چیت چیان ادامه داد:البته بحث افزایش قیمت ، موضوع جدیدی نیست، اما پیشنهاد تازه ای در این باره به دولت ارائه نداده ایم.

 

۵۸۰ روستا تا پایان سال از نعمت برق بهره مند می شوند

 حمید چیت چیان وزیر نیرو  اظهار داشت: در هفته دولت طرح های مختلفی از قبیل افتتاح سد، شبکه آبیاری و زهکشی، مجتمع آبرسانی روستایی، تصفیه خانه آب و تصفیه خانه فاضلاب در استان های مختلف به بهره برداری می رسد.

وی افزود:همچنین در این مدت افتتاح سه نیروگاه برق با هزار و ۴۶۰ مگاوات در نیروگاه های گناوه بهبهان و سیرجان و ۹۱ مورد احداث و توسعه پست ها در استان های مختلف صورت می گیرد.

.گفتنی است: مجموع ارزش سرمایه گذاری این طرح ها ۶ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان است

چیت چیان با بیان اینکه روستاهای بالای ۱۰ نفر خانوار تا پایان سال از نعمت برق بهره مند می شوند، افزود: انتظار می‌رودتا پایان سال ۵۸۰ روستای بالای ۱۰ خانوار که فاقد برق هستند از این نعمت بهره مند شوند.

وی با اشاره به کاهش ۴ درصدی تلفات برق بیان کرد: طی این سه سال تلفات برق از ۱۵ درصد به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است.

چیت چیان با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم عنوان کرد: بهره برداری از ۱۹ سد با ظرفیت بیش از ۴ میلیارد متر مکعب، ایجاد ۱۵۰ هزار هکتار شبکه مدرن، بهره مندی ۳ هزار و ۸۰۰ روستا از شبکه آب سالم، ۱۲ طرح بزرگ آبرسانی با پوشش جمعیتی ۱٫۵ میلیون نفر،ایجاد ۱۶  تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مختلف کشور از جمله اقدامات ثبت شده در کارنامه دولت یازدهم است.

گفتنی است که با اجرای این پروژه ها، حدود  ۳۱۲هزار نفر مشغول به کار شده اند.

وی در پاسخ به سوالات متنوع سرمایه گذاری خارجی در کشور بیان کرد: اینکه سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب است یا خیر، باید بگویم که ما قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی داریم و این موضوع در سیاست‌های کلی نظام در دو بخش مطرح شده و مورد تأیید مقام معظم رهبری است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اما معیار اصلی برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی عبارت از مصلحت داخلی کشور است، چرا که بسیاری از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند که حتی یک مورد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رخ ندهد.

افزایش راند مان نیروهای برق با سرمایه گذاری خارجی

چیت چیان بیان کرد: وزارت نیرو با استفاده از شرکت های عمومی، خصوصی و تعاونی خارجی و داخلی اقدام به سرمایه گذاری و تولید برق می نماید اما باید گفت تا به حال به سرمایه گذران خارجی نه تنها امتیازاتی داده نشده بلکه این سرمایه گذاری ها مزیت هایی برای کشور در بر داشته است.

وی افزود: هم اکنون بالاترین راند مان نیروگاه ها ۴۷ درصد است که این در حالی که سرمایه گذران خارجی متعهد شدند نیروگاه هایی با راندمان ۵۸، ۶۸ درصد بسازند.

بدهی ۳۲ هزار میلیاردی وزارت نیرو

وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت بدهی دولت و اسناد خزانه گفت: به دلیل آنکه شکاف قابل ملاحظه ای میان قیمت تمام شده و خدمات و فروش وجود دارد، مجموع بدهی های وزارت نیرو از ابتدای دولت تا کنون ۳۲ هزار میلیارد تومان است که در تلاشیم که طی یک سال آینده موضوع بدهی ها ساماندهی شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۶ رفع موانع تولید، بخشی از بدهی دولت به دیگران واگذار شده که اخیرا سازمان حسابرسی با بررسی دقیقی که به عمل آورده بایستی ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به سبب واگذاری نیروگاه ها و غیره به دولت منتقل شود.

وی در خصوص استفاده از مکانیزم اوراق خزانه اسلامی در پرداخت مطالبات گفت: امسال امکان انتشار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق وجود دارد که این امر با استفاده از مکانیزم های دیگر بخشی از بدهی های وزارت نیرو را کاهش خواهد داد.

چیت چیان  با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات وزارت نیرو پرداخت شده بیان کرد: دولت در سال ۹۵ و سال های آتی تصمیم گرفته که بابت پرداخت یارانه نقدی وجهی را از وزارت نیرو کسر کند که امیدواریم با گام های که در قانون بودجه و رفع موانع تولید وجود دارد تمامی مطالبات پرداخت شود.

گفتنی است که ۱۸۳ میلیارد تومان وجهی که بابت پرداخت یارانه نقدی تیر ماه از وزارت نیرو کسر شده بود عودت داده شده و حال قرار است که ۵۵۰ میلیارد تومان وجه کسر شده سه ماه اول سال برای پرداخت یارانه نقدی نیز برگردانده شود.

وزیر نیرو در خصوص مسدود شدن ۵ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در دشت ها بیان کرد: امسال ۵ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز از ۲۰ هزار حلقه چاهی که در برنامه اقتصاد مقاومتی قرار دارد بسته شده چرا که با ادامه روند برداشت غیر مجاز از دشت ،کشاورزی کشور  نابود می شد که در همین خصوص وزارت جهاد کشاورزی فعالیت های گسترده ای در تبدیل شیوه های آبیاری تحت فشار در دستور کار خود قرار داده و مبالغ قابل توجهی نیز به این امر اختصاص یافته است.

انتقال آب به مناطق مرکزی در حال اجرا است

وی در خصوص انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس به مناطق مرکزی  گفت: انتقال آب به این مناطق تنها نیازمند موافقت محیط زیست است که خوشبختانه تاکنون موافقت نامه های در این زمینه کسب شده و در حال اجرا است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در همه جا دنیا بخش کشاورزی عمده ترین مصرف کننده آب است، گفت: سهم صنعت در سبد آب دو درصد از منابع کل کشور است که می بایست آن را به ۳٫۵ درصد افزایش دهیم ضمن آنکه در دنیا مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از ۷۰ درصد نیست.

واردات آب منتفی است

وی در خصوص واردات آب افزود: در حال حاضر این امر به صورت ایده مطرح شده و مراحل مطالعاتی ارزیابی های اولیه را پشت سر می گذراند اما باید گفت که تاکنون واردات آب نداشته ایم و این امر فعلا  منتفی است.

چیت چیان در انتقاد از عملکرد دولت قبل بیان کرد: در دولت قبلی تعداد زیادی  طرح های عمرانی ایجاد شده اما با محدودیت منابع آبی این امر امکان پذیر نیست.

وی افزود:در حال حاضر طرح هایی در بخش آب در  دست اجرا است که ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار  نیاز دارد و این در حالی است که اعتبار سالانه وزارت نیرو ۳٫۵ هزار میلیارد تومان است که این بدان معنا است که اجرای این پروژه ها ۱۷ الی ۱۸ سال با فرض عدم افزایش هزینه ها و ثبات اعتبارات طول خواهد کشید.

وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۱۴۴ طرح مورد بررسی قرار گرفت که تعدادی از این طرح ها به سبب عدم ضرورت اجرا کنار گذاشته شد  و این دولت تنها بر ۹۴ طرح متمرکز شده است.

وی در خصوص واگذاری طرح ها به بخش خصوصی بیان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر حرکت قابل توجهی در این خصوص انجام شده به طوری که در بخش آب ۱۳۰ طرح از قبیل اجرای شبکه های فاضلاب، احداث آب شیرین کن ها و … به بخش خصوصی واگذار شده چرا که این امر می تواند در ارتقای بهره وری تاثیر بسزایی داشته باشد.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.