کد خبر : 111334
تاریخ انتشار : شنبه 20 آگوست 2016 - 10:40

تحقق راه‌اندازی فرهنگستان ترکی تلاش بیشتری می‌طلبد/ تدریس زبان ترکی در دانشگاه‌ها از مطالبات مردم منطقه

تحقق راه‌اندازی فرهنگستان ترکی تلاش بیشتری می‌طلبد/ تدریس زبان ترکی در دانشگاه‌ها از مطالبات مردم منطقه

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اینکه تدریس زبان ترکی در دانشگاه‌ها و مدارس از مطالبات مردم استان بوده، گفت: راه‌اندازی فرهنگستان ترکی یکی از وعده‌های رئیس جمهور بوده از این رو باید نسبت به تحقق آن تلاش بیشتری شود.

به گزارش شبستر خبر، فارس به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، زهرا ساعی راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی و کردی در دانشگاه‌ها را اتفاقی خوشایند دانست و اظهار داشت: بر اساس اصل ‏نوزدهم قانون اساسی، ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود؛ از این رو درنظر گرفتن رشته زبان و ادبیات ترکی در آموزش عالی نشان‌دهنده تحقق این قانون و به عبارتی حق ملت است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقوام مختلفی در کشورمان زندگی می‌کنند و باید به نیازهایشان در موارد گوناگون توجه شود، اظهار کرد: اقوام کرد، ترک و غیره بخشی از هویت ملی میهن اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه زبان و گویش‌های محلی در کنار مؤلفه‌هایی مانند تاریخ، فرهنگ و غیره موجب هویت‌بخشی به یک ملت می‌شوند، ادامه داد: استفاده از زبان مادری ترکی در بین مردم استان آذربایجان شرقی رواج دارد و تدریس این زبان در دانشگاه‌ها و مدارس از جمله مطالبات مردم این منطقه بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی و کردی دستاوردهای اجتماعی زیادی به همراه دارد، تصریح کرد: افزایش وحدت و هویت ملی، همگرایی جامعه، امنیت ملی و غیره از جمله دستاوردهای اجرای این تصمیم دولت و مسؤولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ساعی ضمن تأکید بر اینکه مبنای انجام همه امور در کشور قانون اساسی است و می‌توان با بهره‌گیری از قانون به احیای زبان‌های محلی کمک کرد، اظهار کرد: مردم در مناطق ترک‌زبان، با زبان مادری ترکی صحبت می‌کنند ولی در نگارش ادبیات ترکی مشکل دارند از این رو نیاز ضروری برای تدریس دانشگاهی و علمی چنین زبان‌هایی به منظور اعتلاء‌بخشی و احیای زبان‌های محلی وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی فرهنگستان زبان ترکی و کردی در کنار تدریس رشته زبان و ادبیات ترکی و کردی در دانشگاه‌ها به حفظ چنین زبان‌هایی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فرهنگستان ترکی یکی از وعده‌های رییس جمهور دولت یازدهم است از این رو باید نسبت به تحقق آن تلاش بیشتری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.