کد خبر : 103998
تاریخ انتشار : شنبه 25 ژوئن 2016 - 13:11

خویشتن‌داری شورای نگهبان و دو قورت‌ونیم باقیمانده‌ی رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی

خویشتن‌داری شورای نگهبان و دو قورت‌ونیم باقیمانده‌ی رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی

در سایه‌ی خویشتن‌داری شورای نگهبان به منظور عدم دامن زدن به حاشیه‌های انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخابیه استان، مسئولین هیئت اجرایی با متهم کردن این نهاد نظارتی و بازی با الفاظ احساساتی درصدد پاک کردن صورت مسئله هستند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از آناج، انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره توأم با حاشیه بوده و هیچ‌گاه چنین ماراتن‌هایی خالی از حواشی پر رنگ‌تر از متن نبوده است، لکن انتخابات مجلس دهم این‌بار در برخی از حوزه‌های انتخابیه آذربایجان‌شرقی بیش از حد متعارف چالش‌ تجربه کرد و عده‌ای به خود این اجازه را دادند که در برابر خواسته‌ی اکثریت مردم ایستادگی کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان در راستای جلوگیری از ورود منتقدان دولت یازدهم قدم اول را محکم برداشت و طی سخنانی که قبل از آغاز انتخابات به صورت سریالی در مراسمات مختلف به زبان می‌آورد حسابی از خجالت برخی از کاندیداهای وابسته به طیف مخالف دولت درآمد.

شبستری خیابانی انواع اَنگ‌ها را به کاندیداهای منتقد وارد نمود، به طوریکه اگر این اتهامات در دادگاه ثابت می‌شد حداقل حکم قاضی چیزی جز مفسد فی الارض و صدور حکم اعدام نبود!

خصومت ورزی معاون استاندار آذربایجان‌شرقی بر علیه منتقدان تا جایی پیش رفت که با شروع قانونی تبلیغات در اقدامی غیرقانونی بنرهای منتسب به این اشخاص در عرض چند ساعت از خیابان‌ها جمع‌آوری شد! دولت که عزم خود را برای تشکیل مجلسی هم‌سو جزم کرده بود با تمام توان وارد کارزار شده بود تا مانع رسیدنِ مته در خشخاش گذارها به خانه ملت شود.

با وجود تمام مهندسی‌ها با اعلام نتایج دور اول انتخابات یکی از داوطلبانی که مسئولین فعلی استان، ریشه همه مشکلات را در وجود وی می‌دانستند با رأی قاطع مردم راهی بهارستان شد و همین انتخاب جوابی برای تمام افتراها بود که از سوی مردم صادر گردید.

در دور دوم انتخابات افرادی همچون سعیدی، فرهنگی و میرتاج‌الدینی نیز حضور داشتند و جَوّ حاکم بر فضای عمومی نشان می‌داد شانس اصولگرایان برای رسیدن به مجلس بیش از سایرین است اما شبستری خیابانی در دهم اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام نتایج انتخابات همگان را در حیرت فرو برد و در کمال تعجب محمد اسماعیل سعیدی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو علی‌رغم پیشتازی از نفر چهارم انتخابات کاندیدای شکست خورده معرفی گردید، البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شد، حواشی حوزه اهر و هریس رنگ و بوی حقیقت گرفته بود و کاندیدای اصلاح‌طلب حامیِ دولت نیز منتخب مردم شناسانده شد.

با این حال شبستری در برابر تمام اعتراضات سکوت اختیار کرد و با تعلل در بررسی شکایت کاندیداها سعی در به فراموشی سپردن ماجرا و دلسرد نمودن کاندیداهای معترض داشت.

در این پازل از پیش طراحی شده فرماندار تبریز نیز به خوبی وی را همراهی می‌کرد و جاهد هرگونه وقوع تخلف بود؛ کار تا جایی پیش رفت که شهرتی‌فر نتایج بازشماری آراء حوزه انتخابیه تبریز را نیز قبل از اعلام نظر مرجع رسمی تغییرناپذیر اعلام کرد تا توپ را در زمین شورای نگهبان بیندازد.

از آنجایی که دیگر وقوع تخلف و سعیِ مسئولین استانی در لاپوشانی قضیه غیرقابل کتمان شده بود شورای نگهبان طبق وظیفه قانونی که بر عهده داشت به مسئله ورود کرد و با بازشماری آراء تمامی صندوق‌های حوزه تبریز و بازرسی در حوزه اهر و هریس در نهایت سعیدی را به عنوان فرد پیروز معرفی و انتخابات حوزه اهر و هریس را به علت وقوع تخلفات موثر و دخالت‌های هیئت اجرایی ابطال کرد.

این نظر شورای نگهبان گمانه‌زنی‌های عموم مردم مبنی بر عدم بی‌طرفی هیئت اجرایی را به واقعیت نزدیک کرد و کار به جایی رسید که جامعه خواستار پاسخگویی رئیس ستاد انتخابات و مسئولین ارشد دولت به رویدادها شد؛ اقدامات فرمانداران و نحوه مدیریت شبستری به اعتماد مردم خدشه وارد کرده بود و مسئولین یا باید معترف اشتباهات خود می‌شدند و یا اینکه با انکار واقعیت‌ها درصدد پاک کردن صورت مسئله بر می‌آمدند.

پذیرش دخالت در تبعات سنگینی برای مقامات داشت، آنان راهِ چاره را در مظان اتهام قرار دادن، شورای نگهبان یافتند و از وزیر کشور گرفته تا فرمانداران مدعی شدند ما کار خود را به درستی انجام داده‌ایم و نمی‌دانیم چرا انتخابات حوزه اهر و هریس لغو شده است!

برای مثال سعید شبستری خیابانی در گفت‌وگوی اخیر خود با یکی از سایت‌های محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت ابطال انتخابات حوزه اهر و هریس گفت: “ما به رای شورای نگهبان در خصوص تغییر نتایج شمارش آرا تمکین کردیم،  اما این به معنی موافقت و تایید نظر شورای نگهبان نیست؛ ما اعتقاد داریم هیچ گونه تخلفی در این حوزه صورت نگرفته است و انتخابات کاملا قانونمند و صحیح اجرا شده و افرادی که باعث ابطال آرا شده اند، روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشند.”

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی هم چنین با اشاره به شمارش مجدد آراء و راه‌یابی محمد اسماعیل سعیدی به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  “هیئت نظارت و هیئت اجرایی استان نتایج انتخابات در تمام حوزه ها را تأئید کرده بودند و ما هیچ گونه مشکلی نداشتیم، اما بعد از بازشماری ۱۵ صندوق، شورای نگهبان تصمیم گرفت همه صندوق ها را بازشماری کند. البته طبیعی است کسی به ۱۰۷ رأی اختلاف از بین ۳۰۰ هزار و اندی رأی اعتراض کند. این رقم اختلاف فوق العاده شکننده است و با احتساب ۹۰۰ صندوق، اگر در هر کدام یک رأی اشتباه به دلیل خستگی کار شبانه روزی و حتی در جمع زدن رخ دهد، ممکن است ۹۰۰ رای جابجا شود”

باتوجه به قرائن آنطور که پیداست در راستای خویشتن‌داری آغشته به انفعال هیئت نظارت استان و عدم موضع‌گیری صریح آنان در برابر این اتهام‌زنی‌ها، فرصت برای مسئولین هیئت اجرایی فراهم شده تا برای تبرئه خود کارشکنی‌ها را فراموش کنند و افکار عمومی را درگیر یک‌سری شبهات نمایند.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی بهتر است از علت انتقال کاندیدای اصلاح‌طلب از حوزه تبریز به اهر سخن بگوید و از اینکه چرا فرمانداران به صورت علنی از وی حمایت می‌کردند پرده بردارد؛ وی اگر به جای ادعای صِرف، با دلیل و مدرک توضیح دهد چرا شعبات اخذ رأی قبل از اتمام زمان انتخابات بسته شدند، قطعا بسیاری از ابهامات رفع خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان در حالی از شکننده بودن اختلاف آراء نفر چهارم و پنجم انتخابات سخن می‌گوید که قبلا همین مسئولین هیئت اجرایی نتایج را غیرقابل تغییر می‌پنداشتند و در پاسخ به این توجیه باید گفت اگر هیئت اجرایی می‌خواست می‌توانست کاری کند که حتی یک رأی نیز جابجا نشود و صحت کل انتخابات مورد تردید واقع نگردد.

اگر ما به این استناد کنیم که در هر صندوق امکان اشتباه در شمارش آراء وجود دارد و بروز اختلافات چند هزاری طبیعی است دیگر باید مِن بعد هر زمانی که اختلافات کاندیداهای دور دوم کمتر از هزار رأی شد دورِ سومی را نیز برگزار نماییم تا حق به حق‌دار برسد.

این مردم به حدی از آگاهی و شعور سیاسی رسیده‌اند که مظلوم‌نمایی عده‌ای را باور نکنند و سال نکو را از بهارش تشخیص دهند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.